100 dager uten undvendig sukker

N som jula er over for denne gang, er det viktig gripe fatt i hverdagen igjen. Det komme seg inn i rutiner, er deilig og ikke minst viktig. Jeg startet med rutinene mine i dag, bde nr det kommer til trening, studier og kosthold. Jeg har ftt til noen treningskter i julen, men "drstokkmila" har vrt utrolig lang. Personlig tror jeg det blir supert komme tilbake i vaner og rutiner, jeg merker faktisk at jeg blir mer slapp og redusert uten trening og mltidsrytmen min. Jeg har benyttet muligheten til bli med p "100 dager uten undvendig sukker" som er en utfordringen som startet 1. januar. Det gr kort sagt ut p at man skal kutte ut alt av undvendig sukker, noe jeg synes er smart og veldig bra. Jeg har gjennomfrt dette fr og jeg vet hvilken god flelse det gir nr sukkeret er "ute av kroppen". Igjennom jula har jo de fleste kost seg masse med mye godis, god mat og drikke, s det er greit f tatt seg litt i sammen igjen. N er jeg p dag 4 av utfordringen og det gr overaskende bra hittil, selvom det helt klart finnes s mange fristelser der ute. Det meste handler jo virkelig om se andre alternativer og vre litt kreativ. Det finnes s mange sunnere alternativer der ute, som i flere tilfeller nesten er bedre enn det man i utgangspunktet hadde tenkt putte i munn. I helgen har jeg foreksempel heller laget meg et lite fruktfat med appelsin, druer og banan eller med agurk og gulrot til tvtittingen. Det er godt ha noe tygge p, men det trenger virkelig ikke vre potetgull. Egentlig synes jeg ikke potetgull er s veldig godt engang og frukten smaker jo ofte minst like bra. Det gjelder bare kutte det opp og gjre det litt hyggelig for seg selv. Det er ingen tvil om at slike utfordringer er harde og det er mye man m st over, men jeg synes at det virkelig er verdt det. Jeg stiller meg ofte sprsmlet om jeg virkelig M ha det, om jeg str ovenfor en fristelse, i 99% av tilfellene vil svaret mitt vre nei. Det undvendige sukkeret er jo bare "tomme kalorier" som ikke gir kroppen noen ting, s det br man vel egentlig klare seg uten? Det er bare slenge seg p om man vil ha en liten utfordring i hverdagen. N skal jeg snart dra for fullfre dagens treningskt, fr jeg skal begynne lese for fult. Selvom ferie er fantastisk, er det ogs deilig komme tilbake til rutiner. Lag dere en fantastisk uke alle sammen og NYT!Liker du rutiner? Er du med p noen utfordringer i Januar?



Hashtags: #rutiner #hverdag #trening #helse #livsstil #utfordring #studentlivet #astridjohansen

Kommenter innlegget

En sunnere pizza

Gjesteinnlegg fra Charlotte

Hei Astrid's lesere!


Ettersom Astrid er en jente som blogger mye om trening og gir supre rd, s tenkte vi det var p tide dele en oppskrift med dere igjen! Med god trening trengs ogs et godt kosthold, det er noe alle vet. Jeg har selv testet ut oppskrifter p sunne, hvertfall SUNNERE varianter av norges favoritt helge-mat, nemlig PIZZA! Denne oppskriften falt veldig i smak hos meg!


DETTE TRENGER DU:
Pizzabunn
♥ 12,5 gr gjr
♥ 1 dl lunkent vann
♥ 0,5 ss olje
♥ 1,5 dl sammalt hvete
♥ 1 dl hvetemel

Fyll
♥ 1/2 boks tomatpure
♥ Mild ost
♥ Lk
♥ Mais
♥ Ruccolasalat
♥ Tomat
♥ Mager skinke

SLIK GJR DU:
Smuldre gjren i en bolle og hell over vannet. Rr gjren godt ut. Tilsett olje. Rr inn melet i flere omganger og elt deigen smidig og glatt. Dekk den med kjkkenhndkle eller plast og la den heve i ca. 1 time p et lunt sted. Man m ikke heve deigen, men pizzaen blir mye mykere og luftigere av heving :) Ta deigen opp p bordet og elt den om fr den kjevles ut. Deretter legger du p nsket fyll.

Pizzaen skal s stekes midt i ovnen p 220c i ca 10-15 minutter.


BIldet er lnt fra Google.com

En utrolig enkel og kjapp oppskrift som ender med et supergodt resultat! Det er kun fantasien som setter grenser. Lek med fyllet! Det er masse godt man kan ha p :) Bon apetit, og riktig god helg til alle dere!

- Charlotte J

Kommenter innlegget

UTFORDRING - 10 UKER UTEN GODTERI

Hei alle fine. Vil dere vre med p en utfordring? Jeg har bestemt meg for komme ordentlig i gang etter sommerferien og har dermed tenkt kjre 10 uker uten "undvendig sukker". Alts gr utfordringen ut p at man skal styre unna ting som godteri og brus i 70 dager. Kaloriene man fr fra godis og brus er skalt "tomme kalorier" som ikke gir kroppen noen verdens ting, s snn sett klarer vi vel oss fint uten? Selvflgelig kommer det til bli hardt, fordi ingen er mer glad i sjokolade enn meg. Det sies at det tar 20 dager komme over en uvane , s det skal jeg virkelig klare. ER DU MED?

Mine tips til deg p en slik utfordring er flgende:

♥ Skulle du vre uheldig "g p en smell" fr 70 dager (10 uker) har gtt, s kom deg p "rett kjr igjen". Fristelsene skal helst unngs, men det kan jo hende man virkelig detter utp. Isfall ikke heng deg opp i akkurat dette, tenk at det var synd og fortsett der du slapp. Det er aldri forsent prve p nytt.

♥ Sett deg et ml eller ha en premie som kan motivere deg nr det er p det hardeste. Dette kan foreksempel vre at du skal kjpe deg noe du har lyst p eller gjre noe hyggelig etter de 70 dagene.

♥ Det kan vre veldig tft, men ikke gi deg. You can do it.

Hashtags #livsstil #helse #utfordring #nosuger #trening #velvre #godteri #astridjohansen

Kommenter innlegget

Sunn hverdagskos

Har du lyst p noe godt i hverdagen? Det finnes mange gode og sunnere alternativer, enn foreksempel sjokoladen, potetgullet eller kaken. Jeg har nevnt det fr, men jeg elsker virkelig vaniljekesam og br. Vaniljekesam og br er helt nydelig, samtidig som du fr litt av stningssmaken. Du str helt fritt til velge hva slags type frukt og br du vil bruke, jeg personlig foretrekker blbr og bringebr. Det er super godt, samtidig som det er veldig lett lage. Jeg kan ofte laget meg dette nr jeg kommer hjem fra trening og kryper opp i godstolen etter en lang dusj. Bde dette og ulike fruktfat, er gode alternativer til sunnere varianter for hverdagskos. Liker du vaniljekesam med br? Har du et tips for sunn hverdagskos?

Lik gjerne facebook gruppen til bloggen her!

Husk giveawayen, meld dere p her. (link)

Hasjtags: #suntoggodt #vaniljekesam #sunnerealternativ #br #sunt #godt #tips #helse #astridjohansen

Kommenter innlegget

En god lakserett

Tenkte jeg skulle dele en oppskrift p fisk, som hvertfall jeg er veldig glad i. Det er veldig enkelt og lage, mens det smaker himmelsk. Samtidig som det er sunt og godt! Hva er vel bedre enn det? Slik gjr du:

♥ Smr aluminiumsfolie med litt smr.
♥ Legg p fiskestykket. (Jeg bruker laks)

♥ Str litt salt og pepper over fisken.
♥ Legg p egne valgfrie grnnsaker p toppen av fisken. (Jeg valgte brokkoli, gulrtter og minimais)
♥ Ta en skje lettrmme p toppen og gjerne litt purrelk.
♥ Pakk sammen folijen p toppen.
♥ Stekes p 200 grader, midt i ovn i ca 20-30 minutter. (Steketid avhenger av tykkelsen p fiskestykket)

Nr fisken er ferdig vil den se omtrent slik ut. Smret og rmmen har da blandet seg under stekning til en slags saus.

Bon apetit

Hasjtags: #mat #fisk #laks #oppskrift #sunt #kosthold #astridjohansen

Kommenter innlegget
Vis flere innlegg

Sunnere pannekaker

Dette innlegget kjenner noen av dere kanskje igjen? Jeg tenkte jeg skulle ta det med meg over fra den gamle bloggen. S passet det ekstra fint, fordi jeg nemmelig har laget disse i dag. Disse grovere pannekakene er faktisk super gode. Det er mange som bruker rren til lage blant annet vafler, s her er det flere muligheter. Siden de er grove, er dette ogs et sunnere alternativ. Det som er veldig fint er at du tryggt kan ha rren i kjleskapet et par dager og steke deg en pannekake innimellom, om du ikke spiser opp alt med engang. Rren holder nemmelig en stund. :-)

Oppskriften p pannekakene


♥ 2 egg


♥ En halv teskje salt


♥ 4 dl Samalt hvete grov


1,5 dl Havregryn


♥ 5 dl melk


♥ Litt sukker ( jeg tok opp litt under 1 dl, hvis ikke blir det veldig grovt.)

Nr det kommer til sukker vet jeg det er populrt med kunstig stningsmiddler. Det er blant annet flere som bruker sukrin. Dette er helt klart en valgssak, men jeg personlig velger heller rent sukker en kunstig i baking pgrunn av tilsettnings stoffene osv. Jeg synes heller det er bedre bruke litt mindre og ordentlig sukker isfall. Som sagt er dette en smakssak, som man nesten m bestemme selv.

Rren blir ganske tykk, men det er fint om man vil ha "mini" pannekaker. nsker man lage store pannekaker er det kanskje lurt redusere melet til 3 dl.


Tips! Veldig gode med vaniljekesam og blbr (eller annen frukt).

Jeg kommer helt klart til lage disse flere ganger. Det er nok veldig greit ha litt rre i kjleskapet s man kan lage 1-2 til frokost, lunsj, mellommltid eller kvelds.

Om noen skulle ha noen sprsml om pannekakene er det bare kommentere under.

Hashtags: #sunnerepannekaker #pannekaker #kosthold #tips #oppskrift #astridjohansen

Bon Apptit

Kommenter innlegget
Astrid (:

P bloggen min kan du lese om livet som jusstudent, hverdag, trening, kosthold, interir og mote. Mine tanker, mine ord. Velkommen til min lille verden! Kontakt: astrid_1108@hotmail.com

Translate

Lenker

Instagram @ Astrid1108

Bloggdesign

Kodet og designet av RRH Webdesign.
hits