100 dager uten unødvendig sukker

Nå som jula er over for denne gang, er det viktig å gripe fatt i hverdagen igjen. Det å komme seg inn i rutiner, er deilig og ikke minst viktig. Jeg startet med rutinene mine i dag, både når det kommer til trening, studier og kosthold. Jeg har fått til noen treningsøkter i julen, men "dørstokkmila" har vært utrolig lang.  Personlig tror jeg det blir supert å komme tilbake i vaner og rutiner, jeg merker faktisk at jeg blir mer slapp og redusert uten trening og måltidsrytmen min. Jeg har benyttet muligheten til å bli med på "100 dager uten unødvendig sukker" som er en utfordringen som startet 1. januar. Det går kort sagt ut på at man skal kutte ut alt av undøvendig sukker, noe jeg synes er smart og veldig bra. Jeg har gjennomført dette før og jeg vet hvilken god følelse det gir når sukkeret er "ute av kroppen". Igjennom jula har jo de fleste kost seg masse med mye godis, god mat og drikke, så det er greit å få tatt seg litt i sammen igjen. Nå er jeg på dag 4 av utfordringen og det går overaskende bra hittil, selvom det helt klart finnes så mange fristelser der ute. Det meste handler jo virkelig om å se andre alternativer og være litt kreativ. Det finnes så mange sunnere alternativer der ute, som i flere tilfeller nesten er bedre enn det man i utgangspunktet hadde tenkt å putte i munn. I helgen har jeg foreksempel heller laget meg et lite fruktfat med appelsin, druer og banan eller med agurk og gulrot til tvtittingen. Det er godt å ha noe å tygge på, men det trenger virkelig ikke være potetgull. Egentlig synes jeg ikke potetgull er så veldig godt engang og frukten smaker jo ofte minst like bra. Det gjelder bare å kutte det opp og gjøre det litt hyggelig for seg selv. Det er ingen tvil om at slike utfordringer er harde og det er mye man må stå over, men jeg synes at det virkelig er verdt det. Jeg stiller meg ofte spørsmålet om jeg virkelig MÅ ha det, om jeg står ovenfor en fristelse, i 99% av tilfellene vil svaret mitt være nei. Det unødvendige sukkeret er jo bare "tomme kalorier" som ikke gir kroppen noen ting, så det bør man vel egentlig klare seg uten? Det er bare å slenge seg på om man vil ha en liten utfordring i hverdagen. Nå skal jeg snart dra for å fullføre dagens treningsøkt, før jeg skal begynne å lese for fult. Selvom ferie er fantastisk, er det også deilig å komme tilbake til rutiner. Lag dere en fantastisk uke alle sammen og NYT! Liker du rutiner? Er du med på noen utfordringer i Januar?



Hashtags: #rutiner #hverdag #trening #helse #livsstil #utfordring #studentlivet #astridjohansen

Kommenter innlegget

En sunnere pizza

Gjesteinnlegg fra Charlotte

´Hei Astrid's lesere!


Ettersom Astrid er en jente som blogger mye om trening og gir supre råd, så tenkte vi det var på tide å dele en oppskrift med dere igjen! Med god trening trengs også et godt kosthold, det er noe alle vet. Jeg har selv testet ut oppskrifter på sunne, hvertfall SUNNERE varianter av norges favoritt helge-mat, nemlig PIZZA! Denne oppskriften falt veldig i smak hos meg!


DETTE TRENGER DU:
Pizzabunn
♥ 12,5 gr gjær
♥ 1 dl lunkent vann
♥ 0,5 ss olje
♥ 1,5 dl sammalt hvete
♥ 1 dl hvetemel

Fyll
♥ 1/2 boks tomatpure
♥ Mild ost
♥ Løk
♥ Mais
♥ Ruccolasalat
♥ Tomat
♥ Mager skinke

SLIK GJØR DU:
Smuldre gjæren i en bolle og hell over vannet. Rør gjæren godt ut. Tilsett olje. Rør inn melet i flere omganger og elt deigen smidig og glatt. Dekk den med kjøkkenhåndkle eller plast og la den heve i ca. 1 time på et lunt sted. Man må ikke heve deigen, men pizzaen blir mye mykere og luftigere av heving :) Ta deigen opp på bordet og elt den om før den kjevles ut. Deretter legger du på ønsket fyll.

Pizzaen skal så stekes midt i ovnen på 220c i ca 10-15 minutter.


BIldet er lånt fra Google.com

En utrolig enkel og kjapp oppskrift som ender med et supergodt resultat! Det er kun fantasien som setter grenser. Lek med fyllet! Det er masse godt man kan ha på :) Bon apetit, og riktig god helg til alle dere!

- Charlotte J

Kommenter innlegget

UTFORDRING - 10 UKER UTEN GODTERI

Hei alle fine. Vil dere være med på en utfordring?  Jeg har bestemt meg for å komme ordentlig i gang etter sommerferien og har dermed tenkt å kjøre 10 uker uten "unødvendig sukker". Altså går utfordringen ut på at man skal styre unna ting som godteri og brus i 70 dager. Kaloriene man får fra godis og brus er såkalt "tomme kalorier" som ikke gir kroppen noen verdens ting, så sånn sett klarer vi vel oss fint uten? Selvfølgelig kommer det til å bli hardt, fordi ingen er mer glad i sjokolade enn meg. Det sies at det tar 20 dager å komme over en uvane , så det skal jeg virkelig klare. ER DU MED?

Mine tips til deg på en slik utfordring er følgende:

♥ Skulle du være uheldig å "gå på en smell" før 70 dager (10 uker) har gått, så kom deg på "rett kjør igjen". Fristelsene skal helst unngås, men det kan jo hende man virkelig detter utpå. Isåfall ikke heng deg opp i akkurat dette, tenk at det var synd og fortsett der du slapp. Det er aldri forsent å prøve på nytt.  

♥ Sett deg et mål eller ha en premie som kan motivere deg når det er på det hardeste. Dette kan foreksempel være at du skal kjøpe deg noe du har lyst på eller gjøre noe hyggelig etter de 70 dagene.

♥ Det kan være veldig tøft, men ikke gi deg. You can do it.

Hashtags #livsstil #helse #utfordring #nosuger #trening #velvære #godteri #astridjohansen

Kommenter innlegget

Sunn hverdagskos

Har du lyst på noe godt i hverdagen? Det finnes mange gode og sunnere alternativer, enn foreksempel sjokoladen, potetgullet eller kaken. Jeg har nevnt det før, men jeg elsker virkelig vaniljekesam og bær. Vaniljekesam og bær er helt nydelig, samtidig som du får litt av søtningssmaken. Du står helt fritt til å velge hva slags type frukt og bær du vil bruke, jeg personlig foretrekker blåbær og bringebær. Det er super godt, samtidig som det er veldig lett å lage. Jeg kan ofte laget meg dette når jeg kommer hjem fra trening og kryper opp i godstolen etter en lang dusj. Både dette og ulike fruktfat, er gode alternativer til sunnere varianter for hverdagskos. Liker du vaniljekesam med bær? Har du et tips for sunn hverdagskos?

Lik gjerne facebook gruppen til bloggen her! 

Husk giveawayen, meld dere på her. (link)

Hasjtags: #suntoggodt #vaniljekesam #sunnerealternativ #bær #sunt #godt #tips #helse #astridjohansen

Kommenter innlegget

En god lakserett

Tenkte jeg skulle dele en oppskrift på fisk, som hvertfall jeg er veldig glad i. Det er veldig enkelt og lage, mens det smaker himmelsk. Samtidig som det er sunt og godt! Hva er vel bedre enn det? Slik gjør du:

♥ Smør aluminiumsfolie med litt smør.
♥ Legg på fiskestykket. (Jeg bruker laks)

♥ Strø litt salt og pepper over fisken.
♥ Legg på egne valgfrie grønnsaker på toppen av fisken. (Jeg valgte brokkoli, gulrøtter og minimais)
♥ Ta en skje lettrømme på toppen og gjerne litt purreløk.
♥ Pakk sammen folijen på toppen.
♥ Stekes på 200 grader, midt i ovn i ca 20-30 minutter. (Steketid avhenger av tykkelsen på fiskestykket)

Når fisken er ferdig vil den se omtrent slik ut. Smøret og rømmen har da blandet seg under stekning til en slags saus.

Bon apetit

Hasjtags: #mat #fisk #laks #oppskrift #sunt #kosthold #astridjohansen

Kommenter innlegget
Vis flere innlegg

Sunnere pannekaker

Dette innlegget kjenner noen av dere kanskje igjen? Jeg tenkte jeg skulle ta det med meg over fra den gamle bloggen. Så passet det ekstra fint, fordi jeg nemmelig har laget disse i dag.  Disse grovere pannekakene er faktisk super gode. Det er mange som bruker røren til å lage blant annet vafler, så her er det flere muligheter. Siden de er grove, er dette også et sunnere alternativ. Det som er veldig fint er at du tryggt kan ha røren i kjøleskapet et par dager og steke deg en pannekake innimellom, om du ikke spiser opp alt med engang. Røren holder nemmelig en stund. :-)

Oppskriften på pannekakene


♥ 2 egg


♥ En halv teskje salt


♥ 4 dl Samalt hvete grov


1,5 dl Havregryn


♥ 5 dl melk


♥ Litt sukker  ( jeg tok opp litt under 1 dl, hvis ikke blir det veldig grovt.) 

Når det kommer til sukker vet jeg det er populært med kunstig søtningsmiddler. Det er blant annet flere som bruker sukrin. Dette er helt klart en valgssak, men jeg personlig velger heller rent sukker en kunstig i baking pågrunn av tilsettnings stoffene osv. Jeg synes heller det er bedre å bruke litt mindre og ordentlig sukker isåfall. Som sagt er dette en smakssak, som man nesten må bestemme selv. 

Røren blir ganske tykk, men det er fint om man vil ha "mini" pannekaker. Ønsker man å lage store pannekaker er det kanskje lurt å redusere melet til 3 dl.


Tips! Veldig gode med vaniljekesam og blåbær (eller annen frukt).

Jeg kommer helt klart til å lage disse flere ganger. Det er nok veldig greit å ha litt røre i kjøleskapet så man kan lage 1-2 til frokost, lunsj, mellommåltid eller kvelds.

Om noen skulle ha noen spørsmål om pannekakene er det bare å kommentere under.

Hashtags: #sunnerepannekaker #pannekaker #kosthold  #tips #oppskrift #astridjohansen

Bon Appétit

Kommenter innlegget
Astrid (:

På bloggen min kan du lese om livet som jusstudent, hverdag, trening, kosthold, interiør og mote. Mine tanker, mine ord. Velkommen til min lille verden! Kontakt: astrid_1108@hotmail.com

Translate

Lenker

Instagram @ Astrid1108

Bloggdesign

Kodet og designet av RRH Webdesign.
hits